Üniversite sınavları hazırlık sürecinde şimdiye kadar belli bir seviyede koşuyordunuz. İşte size bu koşuda depar yapma imkanı, yarıyıl tatili. Yarıyıl tatilinde yapacağınız yoğunlaştırılmış çalışma sizde depar etkisi yapacaktır. Gücünüze güç katacak, bundan sonraki çalışmaları daha üst düzeyden yapmayı sağlayacaktır. Yapacağınız depardaki kademeler;
Birinci kademe: Ümitle anı yaşa ve hayal et
“Nice hastalıklar vardır ki onlara ilaç yerine ümit aşılamak daha hayırlıdır.” sözünü düşünerek aşırı kaygımız varsa ümitle yenebiliriz. Ümidini kıracak düşüncelerden uzak durmalı, kendini planlı çalışmaya vermelisin. Şu ana kadar kaçırdığın fırsatlar varsa bunlar için üzülmene veya şimdiden haziran ayında gireceğin sınavın sonuçları hakkında değerlendirmelerde bulunmana gerek yok. Bunların hiçbiri sana fayda sağlamayacaktır.
2017 yarıyıl tatilini düşünün. Üniversitede istediğiniz bir bölümde okuyorsunuz. Aileniz de bu durumdan memnun. Siz de mutlu bir şekilde yarıyıl tatilinizde akraba ziyaretleri, üniversite hazırlığında gezmeyi düşünüp de yaptığınız fedakarlıklar sonucunda ertelediğiniz gezmelerinizi yapıyorsunuz. İşte bu gibi duygular insanı şu anda yapması gereken çalışmalar için birer araç olarak kullanılabilir. Koşudaki diğer koşuculara fark atacaksın.
İkinci kademe: Yol haritası oluştur
Sınava hazırlık sürecinde şu ana kadar ne yaptım, bundan sonra ne yapmam gerekli. Hangi dersin hangi konusunu daha az biliyorum, daha çok biliyorum ya da hiç bilmiyorum. Bunları listeleyelim. Sorularla pekiştirmem gereken konular hangileri?
Üçüncü kademe: Uygun bir program hazırla
Ailenin yaşantısına, uyku zevkine, arkadaşlarınla gezme isteklerine, akrabalarının ziyaretlerine, televizyonda hoşlandığın programlara, sosyal medyadaki takiplerine göre değil; günün verimli saatlerine, uyku düzenine, çalışma tekniklerine, beslenme alışkanlıklarına, gerekli dokümanlara, sessiz bir ortama, düzenli bir çalışma köşesine, seni engellemeyecek bir aile ortamına göre bir ders programı hazırlamalısın. Ancak böyle bir ders programı faydalı olacaktır. Yaşadığın hayatın gerçeklerini de göz önüne alarak, sınırları da zorlayarak bir program hazırlamalısın.
Dördüncü kademe: Öğrenme yöntemini seç
Konu vardır yazarak fayda verir, konu vardır soru çözerek, konu da vardır internet ortamından tekrar dinlenerek. Bunlar öğrenilmesi gereken bütün konular için analiz edilmeli ve hedeflenen konulara uygulanmalıdır. Öğrenmelerde küçük notlar tutma, renkli kalemler kullanma, tutulan notların görülebilecek yerlere asma bireyin özelliğine fayda sağlayabilir.
Altıncı kademe: Geri bildirimler yap
Sınav sonuçlarını gerçekçi bir gözle değerlendirmelisin. Yaptığın yanlışlıkları; konuyu bilmediğinden mi, soruyu anlamadığından mı, kodlamada hatasından mı, zamanı yetiştiremediğinden mi, cevaplamada acele ettiğinden mi, dikkatini toplayamadığından mı? gibi durumlarla her soruyu ele almalısın ki bir sonraki denemede aynı hatalar yaşanmasın. Yaptığın yanlışlıklara devamlı bahanelerle yaklaşmamalısın. Ailene ve çevrene başta kendine güven vermelisin.